Říkali mu: “Přestaň snít svoje velké sny”.
Začalo to, jako malý obchod s kávou v americkém městě Seattle, kde chtěli prodávat jen dobrou a kvalitní kávu. Dnes je to gigantický řetězec kaváren po celém světě se 170 tisíci zaměstnanci. Za zrodem nejpopulárnějších kaváren na světě stojí jediný muž, Howard Schultz, kterému minulost vůbec nepřála úspěšný život, který žije dnes.
Dětství
Howard Schultz se narodil do pracovité rodiny a jeho dětství patřilo mezi ty méně šťastné. Hádky rodičů o peníze byli na denním pořádku, telefonní linka neustále zvonila od vymyhačů dluhů a mladý Howard při pohledu na to všechno ztrácel motivaci a chuť do života. Byl talentovaný ve fotbale a díky tomu mohl dostat stipendium na studiu vysoké školy, které přijal a začal studovat. Na nějaký čas o toto stipendium přišel, kvůli tomu, že ho fotbal už nebavil a nepodával dobré sportovní výsledky pro univerzitu. Přesto se na vysoké škole chtěl udržet, a tak si musel najít jakoukoliv práci a občas dokonce chodil darovat krev, aby měl dostatek peněz na studium, Rok 1975 znamenal pro rodinu Schultzových něco výjmečného – Howard byl první, kdo v jejich rodině získal vysokoškolský titul z komunikace.
Začalo to zvědavostí
V roce 1981 pracoval jako řídící pracovník prodejců švédského řádu. Když si jednou prohlédl prodejní výsledky svých prodejců, které řídil, zaujal ho jeden malý obchod v Seattlu jménem Starbucks, který objednal velké množství kávovarů. Jeho zvědavost na co jim bude takové množství kávovarů ho nenechala chladným a rozhodl se tento obchod osobně navštívit. Když vešel do této malé prodejny, jeho pohled padl na velké množství kávy. Celá kávová zrna ze Sumatry, Keni, Etiopie, Kostariky byli uložené na poličkách, aby si je zákazníci odnesli domů a sami je namleli.
Howard si objednal šálek kávy ze Sumatry, usrknul si a v té chvíli si uvědomil, jaký velký potenciál se ukrývá v tom malém nevýrazném obchodě. Vyhledal majitele obchodu Starbucks a hned jim přednesl svoji vizi o tom, jak by mohli spolu rozběhnout celonárodní byznys s kávou a kavárnami. Jaká byla jejich odpověď? Trojité NE! Jeho nápad se jim zdál příliš odvážný a rizikový. Chtěli radši zůstat malým fungujícícm maloobchodem s kávou. Schultz, ale jejich ne nebral jako odpověď, kterou chtěl slyšet. Celý rok za nimi chodil a snažil se je přesvědčit, aby mu dali šanci. Po ročním přemlouvání se mu to nakonec podařilo. Tři majitelé se mu rozhodli předat malý podíl v jejich zaběhnutém byznyse a on se stal ředitelem pro operace a marketing.
Odchod do Itálie
Po tomto malém úspěchu odešel do Itálie, aby ještě více studoval tajemství kávy a její styl, který se těšil obrovské oblibě u italů. V Itálii si uvědomil, že jejich kavárnám Starbucks chybí osobní kontakt s kávou, romantika, láska a upřímná starostlivost o každý šálek kávy jejich zákazníků. Pochopil, že jak se mu tento styl podaří přenést do jejich americké kavárny, tak mají velkou šanci na úspěch.
Howard se vrátil z Itálie nazpět do Seattlu motivovaný a s novými podnikatelskými strategiemi a očekával, že toto jeho nadšení budou sdílet i jeho tři spolumajitelé. Jaká byla jejich odpověď? Znovu jednohlasné trojité NE! Jeho nápady striktně odmítali a řekli mu, že oni jsou maloobchod s kávou a nechtějí být žádnou velkou kavárnou. Ať si to konečně uvědomí a přestane snít své hloupé sny.
Zašlo to až tak daleko, že až na samotného Howarda to bylo příliš a rozhodl se v roce 1985 rezignovat a Starbucks opustit. V tom stejném roce založil vlastné společnost prodávající kávu – II Giornale. Během dvou let vytvořil úspěšnou firmu s kávou. Úspěch mu přinesl spojení kvalitní kávy, taliánského přístupu a amerického managementu. Howard si splnil svůj sen i přes to, že se mu bývalí spolumajitelé vysmívali. Díky jeho kavárně II Giornale vydělal dostatečný kapitál na to, aby odkoupil Starbucks do svého plného vlastnictví a spojil ho se svojí kavárnou.
Dnes Starbucks otvírá denně po celém světě asi 7 kaváren, jejich tržní hodnota se blíží k miliardě dolarů a dává práci více jak 170 tisícům zaměstnancům. Ročně u nich zákazníci utratí přes 10 miliard dolarů a také Starbucks pomáhá zlepšovat podmínky v afrických krajinách, odkud dovážejí kávu. A jakou radu má Howard Schultz pro začínající podnikatele?
Starejte se víc, než si ostatní myslí, že je moudré. Riskujte víc, než si ostatní myslí, že je bezpečné. Sněte víc, než si ostatní myslí, že je praktické. A očekávejte víc, než si ostatní myslí, že je možné.