Sam Walton a jeho motivační rady z listopadu 1980

V listopadu 1980 poslal Sam Walton, ředitel známého amerického řetězce supermarketů Wal-Mart, svým zaměstnancům poznámku popisující „Pozitivní přístup k lidem“. O více než 34 let později, začátek jara 2015 se jeví jako perfektní čas pro malé opakování Waltonových rad, které zůstávají aktuální jako před lety.

Walton připomněl zaměstnancům Wal-Martu, že „všechny lidské bytosti chtějí být oceněny a respektovány, a tak by s nimi manažeři měli soucítit a motivovat své lidi k jejich touze zlepšit se a být produktivnějšími“.

Důraz na pozitivní posilování je klíčovým komponentem analýzy chování a podporuje činnost společnosti v uplatňování zásad chování na pracovišti. A tak se podívejme, které zásady ukázal Sam Walton svým zaměstnancům v roce 1980. Možná je použijete i ve své společnosti.

1. Řekněte příjemně „Dobré ráno“ každému spolupracovníkovi, i když vám to třeba příjemné není.

Přijměte tuto radu, protože jde o slušné vychování – je to to, co vás od malička učila maminka. Začínejte vždy s pozitivními interakcemi. Pozdravit zaměstnance je jednoduché. Když pozdrav ještě spojíte s úsměvem nebo zastávkou na malý pokec, takové jednoduché příjemnosti vám zlepší vztahy s lidmi.

2. Pamatujte si vždy první a poslední jméno a vždy člověka oslovujte jedním z nich.

Oslovovat lidi jejich vlastním jménem je základ k budování osobních vztahů. Zaměstnanci se tak cítí cenní a motivováni k tomu, aby dělali to nejlepší, co je v jejich silách.

Roger Milliken, v jedné době vlastník největší soukromě držící společnosti v USA, znal jména všech manažerů a kontrolorů ve více než 60 textilních továrnách Milliken & Co. Udělal si to jako svou prioritu. Každá továrna měla obrázky, pozice a školení pro všechny členy personálu. Dvakrát ročně si všechno opakoval. Jak asi potom vypadal přístup jeho zaměstnanců ke svému šéfovi?

sam-walton

3. Naučte se něco o koníčcích, speciálních zájmech, rodinách a historii svých pracovníků. Není silnější projev budování dobré vůle, jako ukazování, že se staráte.

Jak Walton říká, zjištění něco osobního a projev zájmu o život zaměstnanců je další silný způsob jak zosobnit vztah. Zase to ale nepřehánějte, čeho je dost, toho je dost.

4. Sem tam rozdávejte komplimenty, i přestože pro ně třeba nemáte žádný zvláštní důvod.

Jak říká Mark Twain: „Většina z nás přežije na jednom dobrém komplimentu za měsíc.“ Považujte sami sebe za motivátory. Takový pozitivní motivátor je až nakažlivý. Běžte ocenit dobrou práci. Hned uvidíte rozdíl.

sam walton statue5. Vyhněte se známému zvyku hledání chyb. Místo toho jej proměňte ve zvyk hledání dobra.

Hodnoťte lidi podle jejich úspěchu, ne podle jejich chyb. Benjamin Franklin jednou řekl: „Každý blázen může kritizovat, odsuzovat a stěžovat si a většina z nich to dělá,“ a „Vyryjte úspěchy lidí do kamene a jejich neúspěchy napište do písku.“ Jsme trénovaní pro to, abychom zaznamenali problémy. Byly časy, kdy to bylo důležité dokonce pro přežití. Ale dnes je spíše důležité vytvořit uspokojivé a produktivní vztahy v práci a doma. Pamatujte třeba na „Počítadlo 4:1“. Výzkum podporuje manažery k tomu, aby zahrnuli do hodnocení alespoň 4 pozitivní komentáře na každý 1 negativní.

S těmito radami a jejich aplikací můžete očekávat příjemný a pozitivní úspěch. A tím úspěchem nemyslím jen vynikající výsledky firmy, ale také šťastnější, více zapojené a produktivnější zaměstnance. Rady platily pro Wal-Mart a jsem si jistá, že pomohou i vaší organizaci.

Ohodnoťte

      GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@fortulion.cz