Priming aneb rafinovaná podprahová reklama

Každým rokem je zákazník stále odolnější a méně přístupný z pohledu reklamního sdělení. Lidé si už pomalu zvykají na problikávající reklamní bannery, letáky v poštovní schránce přehlížejí a agresivní vyskakovací pop up okna okamžitě zavírají. Nalézt efektivní reklamní kampaň je obtížné a to, co funguje vaší konkurenci, nemusí vám. Právě z těchto důvodů je nutné bojovat na všech frontách současně těmi nejlepšími zbraněmi. Mezi takové zbraně se řadí i tzv. priming neboli podprahová reklama.

V této oblasti nalezneme rozvášněný zástup lidí s odlišným názorem. Někdo podprahovou reklamu využívá, ti další ji odsuzují a v některých vodách je dokonce i zakázána. Ať už máte názor jakýkoliv, jde o jeden z nejstarších marketingových nástrojů vůbec. Podprahová reklama nemá sice přesné datum vzniku, můžeme se však domnívat o její nesmrtelnosti v průběhu snad všemi epochami lidského vývoje a i přes to, že je podprahová reklama v civilizovaném světě zakázána, v politických a mediálních sférách přežívá dodnes

Podprahová reklama v rámci etiky

Horký písek, chlazené míchané koktejly, slunce, klidná pláž. Vyzkoušejme si na tomto jednoduchém příkladě, co vás při vyřčení několika cílených slov napadne. Jen málokdo by si nevzpomněl na jednu ze svých dovolených v oblíbené destinaci. Záhy na to přemýšlíte, jestli by bylo možné dovolenou zopakovat, někteří se chytnou a začnou projíždět nabídky cestovních kanceláří, aby mohli prožít chvíle klidu a odpočinku.

V tomto malém příkladu vás text ovlivnil a přiměl k přemýšlení. Přemýšlení vás následně zavedlo k vyhledávání a kvalitní nabídka cestovní kanceláře ke koupi. Tyto slova však nebyla skrytá a šlo o reklamu přímou. Jak by to však vypadalo, kdyby se slova vybíraly rafinovaněji, aby jejich čtenář nepostřehl, že je jejich účinkem manipulován? je to vůbec možné nebo jde jen o výplod konspiračních teoretiků.

Priming není konspirace, funguje!

Priming není žádnou fantazií. podprahová reklama v rafinovaném slovním souladu dokáže odvrátit vaší pozornost od činnosti a ovlivnit další vývoj vašeho konání. Rovněž může správná slovní receptura zafungovat o něco později, zde se bavíme o časovaném primingu. Na malé ukázce si vysvětlíme, jak tajemný priming funguje, jen tak ho lépe pochopíte.

Představte si malou slovní hříčku v novinovém článku. Pro zájemce se na zadní straně ukrývá malý rychlo test. Bude obsahovat několik slov, které bude zapotřebí složit do správného tvaru tak, aby věta dávala význam. Hlavním měřítkem úspěchu bude v tomto případě čas. Při skládání věty si ani nevšimnete, že její součástí je cestovní kancelář Čedok.

V daný moment vás zajímá pouze čas. Ostatní podněty a slovní významy na vás působí nevědomě, podprahově. Určitě nebudete překvapeni, že určitá část lidí podstupující takový test na dovolenou skutečně odcestuje a dokonce se společností Čedok. V tomto případě byli ovlivněni podprahovou reklamou.

Celé kouzlo primingu nebude nikdy fungovat, pokud daní klienti, potencionální zákazníci budou vědět, na co je zaměřen. Síla sdělené myšlenky je v jejím skrytém potenciálu. Jinak řečeno priming dokáže podprahově vysílat důležité signály a slova, která vyplavou na povrch až při samotném nákupu a vám jako prodejci se tak zvýší šance, že právě váš produkt nebo značka zvítězí.

 

      Fortulion.cz
      Logo