
Reklama tady, reklama tam… Reklamní prostředky, ať už jsou jakékoli, se vyskytují všude kolem nás. Mají tyto reklamy ale vůbec smysl? Fungují doopravdy? Společnosti na nich utratí miliardy korun, a tak to vypadá, jako by byli lidé přesvědčeni, že fungují. Ale o co vlastně jde?
Úspěšná reklama využívá mnoho různých triků, aby ovlivnila zákazníka. Evokují v nás jen pozitivní emoce či vzpomínky, které zajisté ovlivňují naše chování, a tak nás nutí chtít si reklamovanou věc pořídit.
Lidské smýšlení
Reklama má za úkol napadnout hlavně lidské podvědomí. Lidé si neradi myslí, že jsou lehce ovlivnitelní. Ale instinktivně sledují to, co zrovna sledují ostatní. A proto reklamy často využívají herce, kteří se dívají přímo na reklamovanou věc. Je nejlepší využít v reklamě šťastnou a usměvavou tvář. Proč? Protože v lidském morku se vyskytují tzv. zrcadlové neurony. Ty mají na starost kopírovat výraz ve tváři a emoce, na které se zrovna koukáme. Lidé si také rychleji všimnou tváře, která má v očích rozšířené zornice. A proto většina reklamních tvůrců zornice schválně ve Photoshopu rozšiřuje, aby tak docílili lepšího efektu.
Jakou náladu ve vás evokuje tento výraz ve tváři? Mračit se asi nebudete, že ne?
Všimněte si maličkostí
Na tom, jak reklama zapůsobí na pozorovatele, záleží i mnoho maličkostí. Například si zkuste někdy všimnout, jaký je rozdíl v tom, zda drží herec v reklamě nápoj v pravé nebo levé ruce. Která ruka je vaše dominantní? I taková věc totiž může ovlivnit váš celkový dojem na reklamovaný produkt.
Barevný svět
Barvy hrají v reklamách velmi důležitou roli. Světové značky vybírají barvy na svá loga na základě toho, co chtějí světu sdělit a co chtějí prodávat. Třeba červená může znamenat akci, vzrušení a mládí. Zelená představuje svěžest, růst a zdraví. Modrá ukazuje důvěru, sebejistotu a bezpečí.
Barevné logo toho za značku řekne více, než jsme si doposud mysleli
Triky, které nám nepřijdou důležité
Pokud jste si někdy všimli, reklamy ukazují nejdříve tu nejvyšší cenu za produkt. Dalším trikem je například nedokončený příběh. V reklamě se něco odehrává, ale na konci vlastně není ukázáno, jak zápletka skončila. Reklamy také často používají potvrzující dosvědčování. V takových případech například známá celebrita tvrdí, že používá určitý produkt a je s ním nadmíru spokojená. Ale jestli vůbec někdy tento produkt na vlastní oči viděla, to zůstává otázkou nejen pro potenciální zákazníky. V neposlední řadě mezi reklamní triky musíme zařadit řečnické otázky. S těmi se můžete setkat ve velkém množství i aktuálních reklam, které běží na internetu či v televizi.
Tak co myslíte? Necháváte si vymývat mozek při každém sledování reklam?
GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@fortulion.cz