Pět odpovědí na otázku: V čem podnikat?

V čem se vyplatí podnikat? To je typická otázka všech, kteří uvažují o podnikání. Pokud patříte mezi ty, které napadá stále myšlenka o podnikání, a neumíte najít správné odpovědi, přečtěte si následující článek. Podíváme se na několik způsobů jak přijít na to, v čem podnikat.

1. V oblasti, ve které jste dosud pracovali

Je to jeden z jednodušších způsobů, jak začít podnikat. Máte v dané oblasti potřebné zkušenosti, praxi, kontakty, renomé. Nemusíte se učit nové věci. Nevýhodou je, že vás může současný zaměstnavatel považovat za konkurenci. Někteří zaměstnavatelé zapracují do pracovní smlouvy i podmínku, že po skončení pracovního poměru, nemůžete jistý čas podnikat v téže oblasti. Druhou nevýhodou je, že nemůžete podnikat při současné práci – považovalo by se to za střet zájmů.

2. V oblasti, která vás baví (hobby)

Další možností jak se pustit do podnikání, je začít podnikat v oblasti, která vás baví. Tedy v něčem, co je vaším hobby. Předpokladem je, že to musíte umět prodat. Výhodou je, že budete podnikat v tom, co vás baví, o čem něco víte. To se může časem ukázat i jako nevýhoda – z vašeho hobby se stane práce a můžete být z vašeho hobby znechucení. Napište si na papír seznam všech věcí, ve kterých vynikáte nebo v čem jste dobří. A popřemýšlejte nad tím, co ze seznamu by stálo za podnikání. Pokud rádi fotografujete, podívejte se, zda je ve vaší obci poptávka po fotografovi. Pokud rádi pečete, prozkoumejte okolí a zjistěte, jak daleko je nejbližší cukrárna a zda by měl někdo o vaše zákusky zájem.

Pokud uvažujete nad povýšením vašeho hobby na podnikání, zeptejte se sami sebe, zda máte vaše hobby natolik rádi, že ho budete provádět prakticky každodenně. Pokud například rádi vaříte, budete ochotni vařit ve velkém, každý den a pro cizí lidi? Profesionální vaření je zcela odlišné od občasného vaření pro rodinu či přátele. Nebo pokud rádi fotografujete vaši rodinu a zvířecí mazlíčky, fotografování cizích neposlušných dětí může být pořádná fuška.

3. V oblasti, v níž se nabízejí možnosti

Třetí oblastí, ve které byste mohli podnikat, jsou příležitosti na trhu. Předmět podnikání může být zcela odlišný od toho, v čem jste dosud pracovali nebo s čím máte zkušenosti. Pátrejte, po čem je poptávka, kde jsou mezery na trhu. Popřemýšlejte, jaký produkt či služba chybí na trhu vám osobně. Co jste minule chtěli koupit, ale nenašli jste žádného prodejce? Jaký zajímavý produkt jste viděli na dovolené v zahraničí a u nás ho nikdo nenabízí? Jakou službu jste nedávno potřebovali, ale nenašli jste nikoho, kdo by ji ve vašem okolí nabízel? Pokud vás nic nenapadá, udělejte si průzkum mezi vašimi známými či rodinou a položte jim stejné otázky.

4. V oblasti, kde už někdo podniká

Jednou z dalších možností je najít podnikání, ve kterém již někdo podniká a vylepšit ho. Popřemýšlejte nad tím, s jakými firmami a podnikateli jste se v poslední době setkali a co vám chybělo. Jaké služby vám chyběly? Co byste zlepšili, vylepšili, přidali, upravili nebo udělali jinak? S čím jste byli nespokojeni?

5. Koupit licenci (franchising)

Pokud máte dostatečné finanční prostředky, ale neumíte si vybrat oblast podnikání, pak je možnost zakoupit si licenci stávajícího byznysu a podnikat s ní pod vlastním jménem. Říká se tomu franchising – takovýmto způsobem funguje například McDonalds, ale i mnoho jiných společností, v různých oblastech – od restaurací, přes automobily, oděvy, služby, sport, až po jazykové školy.

Tip na závěr

Pro nalezení vhodného předmětu podnikání vyzkoušejte metodu brainstormingu. Je to kreativní způsob, jehož výsledkem mohou být vynikající nápady. Základem brainstormingu je, že si na papír napíšete všechny nápady, které vás napadnou, a to bez toho, abyste je hodnotili (tedy žádné “to je hovadina, to ani nebudu psát”).

Vezměte si papír a pero a začněte psát všechny nápady, v čem byste mohli podnikat. Napište všechno, i to co byste jindy považovali za hloupé, naivní či nesmyslné. Napište toho co nejvíce. Pak si dejte pauzu a po chvíli se vraťte k vašemu seznamu. Každý nápad na podnikání si zkuste vyhledat – podívejte se, jestli už takový byznys existuje, v jakém je stavu, kolik najdete firem, produktů, atd.. Takto lze přijít na originální myšlenku, v čem se vyplatí podnikat. A nemusí být ani originální – stačí ji zrealizovat lépe než ostatní.

Ohodnoťte
      Fortulion.cz
      Logo