Nápoj, který pije celý svět – Coca-Cola

Asi nikomu z vás není potřeba představovat světově známý nápoj Coca-Cola. Tato značka se dnes řadí mezi nejdražší a nejhodnotnější ochranné známky světa. Ne vždy tomu tak bylo. Začátky společnosti Coca-Cola nebyli pro její zakladatele jednoduché.

Coca-Cola spatřila světlo světa v americkém státě Georgia, ve městě Atlanta v roce 1886. Působil tam pan John Sint Pemberton – lékař a farmaceut, jehož snahou bylo namíchat chutný nealkoholický nápoj s léčivými účinky. Původně se Coca-Cola začala prodávat v lékárně pana Pembertona, jako neředěný sirup. Důvodem, proč byla označována na lék, bylo její složení. Coca-Cola obsahovala látky jihoamerické rostliny s názvem koka a byla dochucována výtažky z kolových ořechů, obsahujících kofein. Právě složení zařadilo coca-colový sirup mezi léky napomáhající při problémech spojených s bolestmi v břišní dutině nebo bolestmi hlavy.

coca cola

 

 

 

 

 

 

 

Sirup se brzy začal míchat se sodovou vodou a osvěžující nápoj byl na světě. Frank Robinson – účetní lékárníka Pembertona následně vymyslel název a logo, právě to logo, které znáte dodnes. Do nového podnikání ale bylo potřeba zapojit co nejvíce investorů, protože Pemberton nebyl v nejlepší finanční situaci.

Svoji první reklamní kampaň měla Coca-Cola v časopise Atlanta Journal 29. května 1886. Přesto že se zpočátku tento nápoj prodával v průměru devět lahví za den, ani sám Pemberton nevěřil v jeho úspěch a nakonec se rozhodl svoji recepturu prodat. Zanedlouho poté zemřel.

coca cola

 

 

 

 

 

 

Investicí ve výši 2 300 dolarů se tak podařilo americkému obchodníkovi Asa Griggs Candlerovi zachránit recepturu před jejím zánikem. Peněz vložených do získání receptu nikdy nelitoval. Už tehdy tušil, jaký potenciál se v nápoji nachází. Možná byl John Pemberton vynikající lékárník, jak se ukázalo, jeho nový nápoj potřeboval šikovného obchodníka. A Asa Candler jím rozhodně byl. Vehnal do té doby neznámému nápoji skutečný vítr do plachet. V roce 1892 založil společnost The Coca-Cola Company. Vedl ji společně se svým bratrem Johnem, Frankem Robinsonem (účetním pana Pembertona) a dalšími dvěma společníky. Značku začali budovat se vstupním kapitálem 100 tisíc dolarů.

Nejprve se rozhodli pro velkou marketingovou kampaň odprezentovanou prostřednictvím billboardů a časopisů. Společně s místními novináři distribuovali kupony, za které mohli majitelé získat sklenici jejich nápoje zdarma. Investice do reklamy se vyplnila a nový sladký nápoj zachutnal téměř každému. V průběhu desátých let se společnosti podařilo zvýšit prodej o neuvěřitelných 4000%. Coca-Cola se stala nejoblíbenějším nápojem v Americe. V roce 1916 se firma The Coca-Cola Company rozhodla svojí značce dodat neuvěřitelný styl prostřednictvím originálního tvaru láhve. Úlohou designérů bylo vytvořit láhev, která bude pro spotřebitele plnohodnotná, i když bude naplněná. Přitom tmavá barva nápoje měla nové kontury náležitě zvýrazňovat. A tvar této legendární láhve nás provází až dodnes.

coca cola

 

 

 

 

V roce 1919 odkoupil společnost The Coca-Cola Company Ernest Woodruff, tentokrát za cenu 25 milionů dolarů (v té době až astronomická částka). Vedení společnosti následně přenechal svému synovi Robertovi, který ji vedl více jak šedesát let. Za doby svého působení ve firmě vynesl značku Coca-Cola na pomyslný Olymp podnikatelské úspěšnosti. Do té doby tento nápoj znali pouze v Americe. Robert Woodruff pochopil, že další potenciál pro značku najde v Evropě. A skutečně, Starý kontinent mu přitáhl další miliony vděčných zákazníků. Coca-Cola se dosatala do televizních sportů, do rádií, začala se prodávat v plechovkách a v dvoulitrových plastových lahvích a během dvaceti let už měla svoje výrobky ve více jak 40-ti krajinách světa.

Dalším průlomovým obdobím se pro Coca-Colu stala druhá světová válka. Robert Woodruff tehdy prohlásil: “Postaráme se o to, aby si každý americký voják mohl za 5 centů koupit láhev Coca-Coly, nehledě na to, ve kterém státě slouží a kolik nás to bude stát”. Tento šikovný reklamní trik rozšířil nápoj všude tam, kde se objevili američtí vojáci.

coca cola

 

 

 

 

 

 

I když se vůči společnosti Coca-Cola vedou různé soudní spory založené na tvrzeních, že tyto nápoje jsou pro vysoký obsah cukru zdraví škodlivé, stále tato značka zaujímá přední místa v žebříčku nejdražších ochranných známek světa. Statistiky nás přesvědčují, že každým třetím nápojem prodaným ve světě je právě Coca-Cola. A nakonec, bezpochyby každý z nás přesně ví, jak tento nápoj chutná. Podle posledních odhadů byla hodnota společnosti stanovená na sumu okolo 150 miliard dolarů. K tomu není co dodávat. Mylíte si, že pan Pemberton za svého života věděl, jaký slavný nápoj vynalezl? Určitě ně! Svoji recepturu by potom zaručeně nikomu neprodal. Ale na druhé straně, příběh Coca-Coly je skvělým příkladem toho, jak se pomocí šikovného marketingu a dobré obchodní strategie může stát dobré výjimečným.

Tímto příběhem jsme chtěli poukázat na to, že i tak slavný výrobek, jakým je Coca-Cola, se nestal známým za jednu noc. Trvalo to desítky let, za kterými bylo mnoho práce a správných rozhodnutí. A to ať se stane i ponaučením pro vás – téměř za každým úspěchem se skrývají roky tvrdé práce a nespočetné množství malých kroků, které budují vítězství postupně a cíleně.

coca cola

 

 

 

 

Ohodnoťte

      GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@fortulion.cz