10 způsobů jak porazit prokrastinaci

Proč dělat něco dnes, když to můžu nechat na zítra? Jeden z pěti dospělých lidí, mezi které nepatří jen studenti, trpí chronickou prokrastinací. Ale prokrastinace se nemusí nutně rovnat lenosti. Je většinou způsobena úzkostí, strachem z neúspěchu nebo negativním perfekcionismem.

S novým rokem přichází nová šance se konečně a jednou provždy zbavit tohoto velmi špatného a otravného zvyku. Existují na to nějaké specifické techniky? Zaručeně ano. Ale jen tu správnou techniku to vyžadovat nebude. Potřebujete také slušnou dávku trpělivosti a sebekontroly. Abyste zabránili stresu vznikajícímu z toho, že nemůžete věci dodělat včas nebo vůbec, vyzkoušejte tyto jednoduché, vědecky prokázané metody.

  1. Poznejte sami sebe. Snažte se rozumět tomu, jak prokrastinace ovlivňuje váš život. Přemýšlejte nad zvyky, které ji způsobují a to vám pomůže k prvnímu kroku, ke kterému je potřeba najít jádro problému.
  2. Vyzkoušejte efektivní správu svého času. Vytvářejte si seznamy pro splnění úkolů. Ulehčí vám to práci a efektivní plánování. Také vám to práci zkvalitní a vyhnete se tak zbytečnému stresu.
  3. Změňte svou perspektivu. Zamyslete se nad věcmi, které vás přitáhly k vaší práci. Nedívejte se na hodnocení, ale na to, co vás zajímá. Pokud identifikujete své vlastní cíle, hned vám půjde práce lépe.
  4. Pracujte v produktivním prostředí. Vyberte si místo, kde pracujete, a lidi, se kterými pracujete, velmi moudře. Nesnažte se pracovat v místnosti, kde je mnoho rozptylujících prvků, jako je například televize, to fungovat nebude a vždy skončíte právě u ní.
  5. Buďte realističtí. Stanovte si reálné cíle, abyste si svůj úspěch mohli změřit. Buďte trpěliví, protože změna nepřijde hned po jednom dni. Nereálné cíle krmí prokrastinaci – proč zkoušet nemožné? To s tím raději seknu hned. NE! Takový přístup je prokrastinace.
  6. Smýšlejte o sobě pozitivně. Nahraďte všechny negativní myšlenky směřující k výkonu vaší práce těmi pozitivními. Snažte se zabránit negativnímu myšlení ještě dříve, než má šanci přijít.
  7. Všechno si rozvrhněte. Vytvořte si flexibilní rozvrh, který obsahuje hlavně ty důležité položky. Nechte si ale hodně volného času pro další aktivity – právě ty, které kvůli prokrastinaci nestíháte dělat. Kvalitní rozvrh a jeho dodržování je základ.
  8. Počítejte s překážkami. Sepište si seznam případných překážek, které by vám mohly bránit v úspěšném dokončení práce. Pomůže vám to být na takové věci mentálně připraven.
  9. Nenechte si pomoci. Poproste své spolubydlící či členy rodiny, aby nepodporovali váš špatný zvyk. Pokud to nedodržíte, musíte se s následky poprat sám. Lidé, kteří očekávají, že jim ostatní pomohou, mají větší tendenci prokrastinovat.
  10. Odměňte se. Vytvořte si odměnový systém, abyste oslavili svůj úspěch. A se stejným záměrem si vytvořte i systém trestů, které vás budou čekat, když práci nedoděláte včas. Pozitivně to ovlivní vaši snahu a postup k úspěchu.

Prokrastinace je více než odkládání úkolů, je to strach z akce. A řešení? Věřte sami sobě, žijte v přítomnosti a stanovujte si realistické cíle, kterých můžete úspěšně dosáhnout. Hodně štěstí!

Ohodnoťte

      GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@fortulion.cz